Første test
Vi kjørte en A/B-test for Høie der hypotesen var å forenkle navigeringen til de mest populære produktkategoriene, la kundene slippe å lete i menyen og å forenkle brukerresien. Vi sjekket i GA hvilke kategorier som er de mest brukte og mest populære, og designet kategorier som speilet det (sengesett, dyner, puter og laken). Kategoriene ble plassert over hero banner på forsiden på mobil:
Variasjon A
Original versjon

Variasjon B
Vinner
Kategorier øverst på siden

Første resultat
Vi var svært fornøyde med de positive resultatene, men hadde fortsatt noen ideer til hvordan kategoriene kunne vises på forsiden. Vi ønsket å utforske alternativer som ville fremheve kategoriene uten å trekke oppmerksomheten bort fra hero-banneret, ettersom Høie også ønsker at kundene skal få med seg deres gode tilbud.
Basert på testresultatene så vi tydelig behovet for en snarvei til kategorier på forsiden. Vi foreslo derfor for Høie å teste et par alternative løsninger for å finne den mest effektive utformingen, noe de var positive til.
Runde to
Vi designet to nye varianter i tillegg til den opprinnelige versjonen vi tidligere hadde A/B-testet. Deretter gjennomførte vi en A/B/C/D-test for å sammenligne alle fire varianter og finne ut hvilken som presterte best.
I tillegg til hovedmålet (kjøp), inkluderte vi også støttemåleparametre som «legg til i handlekurv» og total omsetning for å få et bredere bilde av testens effekt.
For å matche Høies nye merkevarefarger, la vi også til en beige bakgrunnsfarge. Denne justeringen ble gjort både for å styrke det visuelle uttrykket og for å fremheve produktkategoriene bedre.
Variasjon A
Original versjon

Variasjon B
Kategorier øverst på siden, med ny bakgrunn.

Variasjon C
Kategorier under banner

Variasjon D
Vinner
Kategorier som knapper under banner

Endelig resultat
Alle tre variantene presterte bedre enn originalen, men variant D var den klart beste. Den økte antall kjøp med hele 23%! I tillegg førte variant D til en betydelig økning i omsetning, med flere titalls tusen kroner i ekstra inntekter i løpet av de to ukene testen varte.
Siden denne varianten kun ble vist for 25% av trafikken, kan vi estimere at hvis den hadde vært rullet ut til 100% av brukerne, ville inntektsøkningen vært enda større. Ser vi dette i et årlig perspektiv, vil effekten kunne utgjøre en betydelig sum.
Konklusjon
Det vi lærte av denne testen er at enkle sorte kategoriknapper slo runde kategorier med bilder og tekst. Plasseringen av kategoriknappene under hero-banner, men over folden vant, som kan bety at dette matchet best med brukernes forventning om hvor snarveier bør være. Knappene var godt synlige, lett tilgjengelige og de forenklet kjøpsreisen for kundene- og derfor økte vi konvertering og kjøp så mye.
Denne testen vil nå gå til implementering, bli utviklet og så gå live på Høies nettsider.
Cecilie Getz
Tómas Rekstad
Kjetil Ullsgård