Ny nettside til BeSafe krever optimalisering for fremtiden
Når du skal bytte leverandør av CMS (Content management system), er det svært viktig å gjøre prioritere SEO. I samarbeid med BeSafe, var dette vår oppgave.
Geta Digital har i samarbeid med BeSafe levert en splitter ny nettside der Ivo har levert på UX, SEO og sporing. Gjennom et arbeid før, under og etter lansering har vi iverksatt tiltak som skal sikre at sidens «autoritet», søkemotoroptimalisering og performance holdes intakt.
Det viktigste i prosessen er å ta digitale helsesjekker underveis for å se hvilke potensialer som finnes for kunden og deretter skreddersy strategier som tar kunden videre og frem. For å være rustet for fremtidens etterspørsel, kreves det digitale verktøy og strategier på tvers av fagområder for å være en del av den digitale tilstedeværelsen.
Slik var samarbeidet med BeSafe
Samarbeidet gikk ut på å levere på tvers av fagområder innen SEO, UX, Data- og Sporingsoppsett der leveransen fra oss strakk seg over tre faser.
I både første og siste del av leveransen ble det gjort en helsesjekk av nettsiden gjennom en SEO-audit. En audit har som hensikt å se hvilke feil, mangler og muligheter en nettside har for å gjøre det lettere for besøkende å forstå innholdet, som er basisen for SEO. Innholdet i en slik analyse gjennomgås med kunden, og har klare prioriteringer for hva som må iverksettes av tiltak. Noen tiltak er kritiske, andre mindre viktige. Likevel er det helheten som danner et godt grunnlag for søkemotoroptimaliseringen. Videre i samarbeidet ble det satt opp strukturerte data (Schema), crawler-instruksjoner via robots.txt og en verifisering av sitemap.
Det finnes mange kilder til trafikk for en nettside, og det er viktig å ha gode analyseverktøy som gjør det enkelt for deg å analysere og sortere dataene. For BeSafe har vi satt opp en Google Analytics 4 konto med sporingsoppsett via Google Tag Manager, samt oversiktlige rapporter via Looker studio som tar for seg de viktigste KPI-ene.
Hvem er BeSafe?
BeSafe er et norsk familieeid selskap som har dedikert seg til sikkerhet og komfort siden 1963. De er pionerer innen bakovervendte barnebilstoler, og selskapet eies av Torgersen-familien. Fra det første bakovervendte bilsetet i 1989, til innovative produkter som iZi Kid i-Size, har de mottatt anerkjennelse for sikkerhet og design, inkludert Red Dot Design Awards.
BeSafe tilpasser seg kontinuerlig, fra å avslutte putebilstolproduksjon til nylig lansering av BeSafe Beyond – verdens første roteringssystem for barn 0-6 år. Målet til BeSafe er å gi foreldre trygghet ved å tilby sikre og komfortable bilstoler, da dette ligger i selskapets DNA.
BeSafe er en del av HTS-gruppen (Hans Torgersen og Sønn) som i tillegg til bilseter også leverer barnevogner, takbokser til bil, barnevogner, og annet kvalitetsutstyr som du kan se her. De står også bak butikkjeden Barnas Hus.
Hvorfor UX er viktig i redesign av nettside
Når det kommer til produkter hvor alt handler om sikkerhet, er det viktig med et nettsidedesign som gjenspeiler verdiene til Besafe.
Designet skal løse konkrete behov, opplyse og veilede brukerne i riktig valg av produkter. Kundene er forskjellige, noen søker spesifikk informasjon om et produkt, mens andre er helt i starten og ønsker generell informasjon. På nettsiden til Besafe er det en rekke løsninger som svarer på dette. Gode artikler skrevet av fagpersonell veileder brukerne. På produktsiden har vi blant annet lagt mye plass til god produktinformasjon, tester og utmerkelser, brukermanualer samt vask og vedlikehold.
Vi har også jobbet med ulike måter å handle på som blir lansert fortløpende. I første omgang handler det om å finne nærmeste forhandler, men på sikt skal også kjøp på nettsiden lanseres.
I tillegg er Besafe opptatt av bærekraft. Det er en kjent sak at man ikke nødvendigvis trenger å kjøpe produktet, enten fordi man ikke trenger det så lenge eller ikke ønsker å eie. Derfor vil leie av produkter også bli en realitet. Denne flyten har vi jobbet mye med, slik at brukerne kan styre og justere leieperioden etter egne ønsker.
Foruten kjøpsalternativer med fokuset på nærmeste forhandler og leiealternativer, var vi også med på overføringen av Besafe til ny netthandelsplattform. Det omhandlet å ta deres designsystem og tilpasse det til GCO (Geta Commerce for Optimizely). Dette inkluderte å få det inn i et system i Figma, noe som er med på å skape en enkel og oversiktlig mal for utviklerne og kunden. Dette bidrar til å fremme et konsistent design og helhetlig opplevelse for brukeren. Ved å ha en rød tråd i på bruk av designelementer slik som farger, fonter og bilder, er det lettere for brukeren å navigere på siden, skape kjennskap til merkevaren, og øke troverdighet og tillit.

Resultatet: En sterk digital plattform for fremtiden
Samarbeidet med HTS BeSafe viser hvordan en helhetlig tilnærming til UX, SEO og datadrevet sporing kan skape en robust og fremtidsrettet digital plattform. Ved å optimalisere brukeropplevelse, implementere tekniske SEO-tiltak og sikre nøyaktig datainnsamling, har vi rustet BeSafe til å møte fremtidens digitale etterspørsel.
Med en ny nettside som kombinerer deres verdigrunnlag i sikkerhet, funksjonalitet og bærekraft, står BeSafe nå sterkere enn noensinne i sin digitale tilstedeværelse. Vi er stolte over å ha bidratt til å ivareta deres merkevareverdier på nett, og for fremtiden skape en bedre opplevelse for deres kunder.
Er din bedrift klar for en digital oppgradering? La oss hjelpe deg med å skape en optimalisert og brukervennlig plattform for fremtiden!