We assisted Line of Oslo with their visual identity

Denne oversikten ble en verdifull designmanual for fremtidig arbeid, som sikrer en konsistent merkevareopplevelse og profesjonell e-handel. Les mer om betydningen av en designmanual for tydelig merkevarebygging og forbedret brukeropplevelse.

Ivo har hatt gleden av å bistå Line Of Oslo med å lage en oversikt over deres eksisterende visuelle identitet. Selskapet ble grunnlagt av Line Varner i 2006, etter over 20 år med arbeid innenfor klesbransjen. Line hadde en visjon om å lage et merke som hun følte manglet i datidens marked, og som et resultat ble Line of Oslo etablert.

Line of Oslo er et high-end klesmerke som fokuserer på å tilby en uanstrengt garderobe som den sterke og uavhengige kvinnen trenger i en travel livsstil. Plaggene kan enkelt styles opp og ned på flere måter og komplimenterer alle kvinners former og størrelser.

Vårt oppdrag gikk ut på å lage en oversikt for den visuelle identiteten til Line of Oslo i forbindelse med at de skulle over på en ny e-handelsplattform Denne oversikten gir grunnlaget for en designmanual, og inkluderer logo, fonter, farger og bildebruk.

Hvordan vi bistod Line of Oslo

Ved å komme med en konkret definisjon på hvordan merkevaren skal presenteres visuelt var det med på å gjøre selve implementeringsprosessen enklere for utviklerne og videre arbeid på siden. Det vil også hjelpe Line of Oslo med fremtidig arbeid hvor de enkelt kan presentere hvem de er og retningslinjer til hvordan merket skal presenteres og visuelle elementer brukes, når de har en designmanual å referere til.

Designmanualen til Line of Oslo

Hva er en designmanual?

En designmanual er et dokument som gir retningslinjer, standarder og spesifikasjoner for designelementer som logo, farger, typografi, layout, og andre visuelle elementer. Det brukes vanligvis av bedrifter, organisasjoner eller merkevarer for å sikre konsistens og enhetlighet i deres visuelle identitet på tvers av ulike medier og plattformer. En designmanual fungerer som en referanseguide for designere og andre som jobber med merkevaren for å sikre at deres arbeid er i tråd med merkevarens overordnede estetikk og mål.

Hvorfor er det viktig med designmanual?

Samlet sett vil en godt definert designmanual fungere som et fundament for et vellykket e-handelsprosjekt ved å sikre at bedriftens merkevare blir riktig kommunisert, og at kundene opplever en sammenhengende og engasjerende opplevelse på nettstedet.

Konsistent merkevarebygging

En designmanual sikrer at bedriftens merkevare blir presentert på en konsistent måte på tvers av alle plattformer og kanaler, inkludert nettstedet. Dette skaper gjenkjennelse blant kunder og bygger tillit til merkevaren.

Profesjonelt utseende

En veldefinert manual sikrer at nettbutikken ser profesjonelt ut og representerer bedriftens verdier, tone og stil på en passende måte. Dette kan bidra til å tiltrekke og beholde kunder.

Brukervennlighet

Den kan også inkludere retningslinjer for brukervennlighet og brukeropplevelse, som vil bidra til å skape et intuitivt nettsted. Dette er avgjørende for å opprettholde kundenes interesse og oppmuntre til konverteringer.

Risikominimering

En godt definert designmanual bidrar til å minimere risikoen for feilaktig presentasjon av merkevaren, eller misforståelser om bedriftens verdier og identitet. Eksempel på dette kan være at designteam eller markedsføringsteam tolker “moderne og minimalistisk” på ulike måter. Noen kan velge å bruke sterke farger og uvanlige mønstre for å tiltrekke oppmerksomhet, mens andre kan foretrekke en mer dempet og klassisk tilnærming. Dette kan føre til at kundene blir forvirret om hva merket virkelig står for, og det kan skade merkevarens troverdighet og konsistens.

Eksempel som viser en PC med designmanual

Trenger du et designsystem?
Ikke nøl med å kontakte oss

SEO/CRO tekst med Ivo's farger som bakgrunn
Slik skaper et samarbeid mellom SEO og CRO suksess for nettbutikken din
I et stadig mer konkurransepreget digitalt landskap er det avgjørende å ikke bare tiltrekke seg besøkende...
DALL·E 2024-11-12 11.05
Strukturerte Data og SEO
En guide til Strukturerte Data og hvorfor implementering av Schema kan øke trafikken på nettsiden di...