Sommerferien nærmer seg og snart byttes kaffekoppen ut med en iskald aperol spritz. Den stive kontorstolen byttes ut med en deilig strandseng og viften fra den hardtarbeidende jobbpcen erstattes av en varm bris fra det krystallklare havet i Hellas. Men før alt dette nå blir en realitet i noen uker, så spør vi deg. Har du husket å sikrestille nettbutikken din før ferien?
Selv om hele kontoret forsvinner ut på ferie, så forsvinner ikke kundene dine. Det er ikke så lett som å henge opp et skilt i døren og si at vi har sommerstengt. Vi anbefaler på det sterkeste å ikke gjøre dette i den digitale verdenen, da det kan få katastrofale følger ved å både stoppe og stenge butikken din på grunn av ferie. Likevel har vi noen gode råd på veien til deg som ønsker å kombinere en etterlengtet ferie med en god omsetning i nettbutikken.
Disse tiltakene gir deg en bekymringsløs ferie
Automatiser, tidsinstill og endre kommunikasjonen din
En god plan for kommunikasjon rundt kampanjer og produkt er essensielt, men om du kan tidsinnstille dette før ferien, så slipper du håndtere dette midt i ferien.
- Sikre en god kommunikasjonsplan på nyhetsbrev og SMS som støtter opp mot markedsinitiativene dere har i sommer. Kanskje dere trenger å øke trafikken på sommersalget etter en uke eller to?
- Gå over annonsene dine og se over søkevolum i perioden, budsjetter og start- og sluttdato.
- Sjekk at utløpsdatoene på betalingsmetodene ikke går ut midt i ferien. Da stopper alt det betalte.
- Tidsinnstill endringer på nettsiden slik at nettsiden føles oppdatert ut med riktige kampanjer og produkter under sommeren. Husk å gå over utsendelsene og innholdet ditt så det ikke kommuniseres noe feil. Det kommer det kundehenvendelser av.
- Får du nye varer inn i løpet av sommeren? Sikre at disse publiseres så fort de er på lager! Upubliserte varer = potensielt tapt omsetning.
- Driver du nettbutikk og fysisk butikk? Oppdater åpningstidene dine på hjemmesiden og i GoogleMyBusiness.
Ha en beredskapsplan og deleger ansvar
Hva gjør du dersom noe forstyrrer planen deres?
- Sikre at teamet kjenner sitt ansvar. Selv om vi ikke pålegger noen å jobbe i ferien, så må driften tas hånd om dersom noe kritisk inntreffer. Avtal dette med teamet ditt slik at noen kan ta hånd om utfordringene.
Analyser nøkkeltallene fra mobilen
Feriemodus, men likevel er trangen til å se på nøkkeltall for stor? Fortvil ikke, for GA4 finnes også på mobil!
- Oversiktene viser omsetning, trafikk og konverteringer på samme måte som på desktop. Det tar deg få minutter å sjekke og du kan følge nysgjerrig med fra et annet kontinent. Da får du et overblikk på om kampanjene dine funker.
Analyser sommerferien og kampanjene
Når du er tilbake igjen fra ferie, så er det viktig å analysere hvordan det har gått mens du har vært borte. Vi anbefaler at du spør deg selv disse spørsmålene for å kunne analysere driften.
- Hvordan var trafikken, omsetningen og konverteringen?
- Hvilke trafikkilder ga størst utslag i perioden og hva ga størst gevinst?
- Hvilke kampanjer presterte best? Gikk vi tom for varer og burde vi gått hardere ut?
- Hvordan kan vi allerede nå optimalisere for neste års sommer?