Ny visuell identitet for Storestølen Fjellhotell

Storestølen Fjellhotell ønsket en identitet som reflekterer deres fokus på kvalitet, lokale råvarer, helse, velvære, autentiske opplevelser og vakre omgivelser.

Introduksjon

Deres tidligere identitet reflekteret ikke nødvendigvis Storestølen som en helhet, men var sterkere preget av at fokuset lå på helse. De følte at den ikke klarte å fange deres verdier og formål, og ønsket derfor et redesign.

Storestølen Fjellhotell er et relativt lite hotell som konsentrerer seg om kvalitet fremfor kvantitet. De fokuserer på aktiviteter, kurs og arrangementer, lokale råvarer og velvære. Det nye fokus området er på bedrifter og grupper.

Den nye identiteten måtte derfor gjenspeiler fokusområdene og verdiene samtidig som den fremmet de fantastiske omgivelsen.

Løsning

For Storestølen er det viktig få frem de store salgsargumentene, nemlig naturen, vannet og fjellene. I tillegg til dette var det viktig å få med seg de lokale og rene råvarene som kommer fra gårder i nærheten.

Resultatet ble en minimalistisk og organisk identitet. Den tar for seg organiske former og farger, med tydelig linjer med et rundt utrykk.

Logo & elementer

I arbeidet med logoen var det viktig å få frem et element som godt illustrerte det gjestene satt igjen med etter oppholdet. Så for logoen var det naturlig å få med et symbol av fjellet, og i et mer minimalistisk utrykk som passet bedre til identiteten.

Grafiske elementer er som krydder i en matrett – de er ikke bare et visuelt tillegg, men de tilfører også smak, dybde og karakter til den totale opplevelsen. Akkurat som riktig krydderbalanse kan forvandle en vanlig rett til noe eksepsjonelt, kan velutformede grafiske elementer løfte merkets uttrykk og gjøre det minneverdig for forbrukerne.

De grafiske elementene er inspirert av høydekurvene man finner på karte, og brukes som tilleggs element for å skape mer liv og tekstur i bakgrunnen og hvor det er behov for å redusere white space. I tillegg brukes også fjellene fra logoen som et element i bakgrunn.

Farger

Fargepalett som er brukt er basert på jordfarger og inspirert av fargene i naturen som endrer seg gjennom årstidene. Grønt: sommer, orange: høst, hvit: vinter, og blått kommer fra fjellet og vannet.

Jordfarger assosieres ofte med natur, jordbruk og stabilitet. De kan også representere varme, trygghet og tilknytning til jorden, som er verdier Storestølen legger vekt på.

Typografi

Som deres hovedfont er det brukt Syne, dette er en google sans serif font som ble spesielt designet for lett lesbarhet på digitale flater og i små størrelser. Dens unike formen på bunn av “g” og “y”, og tyne overganger gjør at den skiller seg ut og fremstår mer særegent.

Brødteksten er Cabin, en sans-serif skrifttype designet av Pablo Impallari, kjent for sin gode lesbarhet og moderne, vennlige design. Fonten er fleksibel med flere vekter og stiler, gratis tilgjengelig via Google Fonts, og støtter flere språk.

Trenger du ny visuell identitet?

Mockup som viser nettbutikken til Høie. Hvor vi har lagt en grønn banner rett under header for å lede kunder til salget.
A/B test for Høie: Kampanjebanner
Vi undersøkte effekten av å fremheve salg i en synlig banner for å forbedre kundeopplevelsen og øke konverteringen...
joachim_foredrag
Hvordan få kollegaene engasjert i data og innsikt
Få bedre resultater med ekspert Kjetils tips om datadrevet innsikt. Lær hvordan dynamiske dashboards,...