Ny visuell identitet for Storestølen Fjellhotell

Storestølen Fjellhotell ønsket en ny identitet som bedre reflekterte deres fokus på kvalitet, lokale råvarer, helse, velvære og autentiske norske opplevelser. Den nye identiteten skulle også fremheve de vakre omgivelsene og tiltrekke både turister og bedrifter

Introduksjon

Deres tidligere identitet reflekteret ikke nødvendigvis Storestølen som en helhet, men var sterkere preget av at fokuset lå på helse. De følte at den ikke klarte å fange deres verdier og formål, og ønsket derfor et redesign.

Storestølen Fjellhotell er et relativt lite hotell som konsentrerer seg om kvalitet fremfor kvantitet. De fokuserer på aktiviteter, kurs og arrangementer, lokale råvarer og velvære. Det nye fokus området er på bedrifter og grupper.

Den nye identiteten måtte derfor gjenspeiler fokusområdene og verdiene samtidig som den fremmet de fantastiske omgivelsen.

Løsning

For Storestølen er det viktig få frem de store salgsargumentene, nemlig naturen, vannet og fjellene. I tillegg til dette var det viktig å få med seg de lokale og rene råvarene som kommer fra gårder i nærheten.

Resultatet ble en minimalistisk og organisk identitet. Den tar for seg organiske former og farger, med tydelig linjer med et rundt utrykk.

Logo & elementer

I arbeidet med logoen var det viktig å få frem et element som godt illustrerte det gjestene satt igjen med etter oppholdet. Så for logoen var det naturlig å få med et symbol av fjellet, og i et mer minimalistisk utrykk som passet bedre til identiteten.

Grafiske elementer er som krydder i en matrett – de er ikke bare et visuelt tillegg, men de tilfører også smak, dybde og karakter til den totale opplevelsen. Akkurat som riktig krydderbalanse kan forvandle en vanlig rett til noe eksepsjonelt, kan velutformede grafiske elementer løfte merkets uttrykk og gjøre det minneverdig for forbrukerne.

De grafiske elementene er inspirert av høydekurvene man finner på karte, og brukes som tilleggs element for å skape mer liv og tekstur i bakgrunnen og hvor det er behov for å redusere white space. I tillegg brukes også fjellene fra logoen som et element i bakgrunn.

Farger

Fargepalett som er brukt er basert på jordfarger og inspirert av fargene i naturen som endrer seg gjennom årstidene. Grønt: sommer, orange: høst, hvit: vinter, og blått kommer fra fjellet og vannet.

Jordfarger assosieres ofte med natur, jordbruk og stabilitet. De kan også representere varme, trygghet og tilknytning til jorden, som er verdier Storestølen legger vekt på.

Typografi

Som deres hovedfont er det brukt Syne, dette er en google sans serif font som ble spesielt designet for lett lesbarhet på digitale flater og i små størrelser. Dens unike formen på bunn av “g” og “y”, og tyne overganger gjør at den skiller seg ut og fremstår mer særegent.

Brødteksten er Cabin, en sans-serif skrifttype designet av Pablo Impallari, kjent for sin gode lesbarhet og moderne, vennlige design. Fonten er fleksibel med flere vekter og stiler, gratis tilgjengelig via Google Fonts, og støtter flere språk.

Trenger du ny visuell identitet?

Bilde av en liten handlekurv med svarte poser oppi. Som står oppå styreflaten til en data
Slik lykkes du med Black Week i 2024
Black Friday har utviklet seg til å bli en større salgsperiode der kampanjene nå varer over flere dager....
Skjermbilde som viser brukergrensesnittet til Vev
Derfor bruker vi Vev til å bygge kampanjesider
Når man jobber som digital designer er det en gjenganger at mange prosjekter stopper opp som følge av...
Favicon

hei@ivoexperience.no