Mockup som viser nettbutikken til Høie. Hvor vi har lagt en grønn banner rett under header for å lede kunder til salget.

A/B test for Høie: Kampanjebanner

Vi undersøkte effekten av å fremheve salg i en synlig banner for å forbedre kundeopplevelsen og øke konverteringen gjennom hele kundereisen.

+490%

Økt trafikk til kampanjen

+4,54%

Add to cart

+6,93%

Kjøp

Hypotese

For å forbedre kundeopplevelsen og øke konverteringen for Høie, kjørte vi i gang en A/B-test med kampanjebanner som vises globalt på desktop. Målet var å undersøke om en mer fremhevet visning av salg i en iøynefallende banner ville påvirke kundereisen positivt. 

Vi kom frem til å plassere et synlig salgstema i en fargerik banner øverst på siden, da ville kundene enklere kunne navigere til salgsprodukter, hvor som helst i kundereisen. Vi forventet at dette ville motivere flere til å se på flere produkter, legge dem i handlekurven og fullføre kjøp, noe som ville føre til økt konvertering og omsetning.

Design

Originalen var en nettside uten et tydelig kampanjebanner, mens variasjonen inkluderte en klart fremhevet banner med fokus på salgsprodukter, synlig både på listesider og produktsider.

Høie sin originale header
Slik ser headeren til vanlig ut
Vi testet med grønn banner under headeren, med link som ledet brukeren til salgssiden.
Vår test la til en grønn banner med link til kampanjen

Resultat

Testen viste en markant økning i interaksjon og kjøpsatferd. Klikkfrekvensen på lenken økte med 490%, antall produkter lagt i handlekurven steg med 4,54%, og antall fullførte kjøp økte med 6,93%. Dette viser at en tydelig fremheving av salgsprodukter via en kampanjebanner kan påvirke både kundens engasjement og kjøpsbeslutninger positivt.

joachim_foredrag
Hvordan få kollegaene engasjert i data og innsikt
Få bedre resultater med ekspert Kjetils tips om datadrevet innsikt. Lær hvordan dynamiske dashboards,...
Bilde av en liten handlekurv med svarte poser oppi. Som står oppå styreflaten til en data
Slik lykkes du med Black Week i 2024
Effektive strategier for prising, produkter, kanalbruk, og kundeservice som maksimerer salg og som unngår...