Hypotese
For å forbedre kundeopplevelsen og øke konverteringen for Høie, kjørte vi i gang en A/B-test med kampanjebanner som vises globalt på desktop. Målet var å undersøke om en mer fremhevet visning av salg i en iøynefallende banner ville påvirke kundereisen positivt.
Vi kom frem til å plassere et synlig salgstema i en fargerik banner øverst på siden, da ville kundene enklere kunne navigere til salgsprodukter, hvor som helst i kundereisen. Vi forventet at dette ville motivere flere til å se på flere produkter, legge dem i handlekurven og fullføre kjøp, noe som ville føre til økt konvertering og omsetning.
Design
Originalen var en nettside uten et tydelig kampanjebanner, mens variasjonen inkluderte en klart fremhevet banner med fokus på salgsprodukter, synlig både på listesider og produktsider.
Resultat
Testen viste en markant økning i interaksjon og kjøpsatferd. Klikkfrekvensen på lenken økte med 490%, antall produkter lagt i handlekurven steg med 4,54%, og antall fullførte kjøp økte med 6,93%. Dette viser at en tydelig fremheving av salgsprodukter via en kampanjebanner kan påvirke både kundens engasjement og kjøpsbeslutninger positivt.