Rapporteringsmøter der data fra Google Analytics presenteres, oppleves ofte som tørre og uengasjerende for mange kollegaer. Flere kan føle på utfordringen med å få kolleger til å se verdien i tallene og engasjere seg aktivt i diskusjonene.
Hvordan kan man gjøre rapporteringsmøter mer engasjerende og meningsfulle? Her er mine tips til hvordan du kan øke engasjementet og forståelsen av arbeidet med data.
Bruk dynamiske og levende dashboards
Forklar hva ulike metrics betyr
For mange kan terminologien og metrikken i Google Analytics virke forvirrende og fremmed. For å engasjere teamet ditt, er det viktig å forklare hva de forskjellige metrikene betyr og hvorfor de er viktige. Hva betyr for eksempel “bounce rate”, “session duration”, eller “conversion rate”?
Ved å gi klare og enkle forklaringer, kan du hjelpe kollegaer til å forstå sammenhengen mellom metrikene og de målene dere jobber mot. Dette bidrar til å redusere motstand mot data, og gjør informasjonen mer relevant for dem.
Inkluder forholdstall for å kunne sammenligne
Definer felles mål så alle vet hva de jobber mot
Skap eierskap til dataene
Still spørsmål
En enkel, men effektiv metode er å stille spørsmål. Spør teamet om deres meninger om dataene, hva de tror kan være årsaken til visse resultater, og hvilke tiltak de mener bør settes i verk. Ved å gjøre dette inviterer du til deltakelse og oppfordrer til kritisk tenkning. Dette kan også hjelpe deg å identifisere kunnskapshull og muligheter for videre opplæring.
Vis hva små endringer i metrics kan bety
Rapporteringsmøter trenger ikke å være kjedelige eller uengasjerende. Ved å bruke dynamiske dashboards, forklare metrikker, inkludere forholdstall, definere felles mål, skape eierskap til dataene, stille spørsmål, og sette dataene i en forretningskontekst, kan du drastisk forbedre engasjementet blant kollegaer. Husk at målet med rapporteringsmøter ikke bare er å rapportere tall, men å fremme forståelse og drive handling som kan forbedre resultater.
Med disse tipsene i bakhodet, vil du være godt rustet til å skape mer engasjerende og produktive rapporteringsmøter for teamet ditt.
– Kjetil, Din Ekspert på Datadrevet Innsikt