Jeg får ofte opp innlegg i feeden min på LinkedIn og Tiktok hvor jeg føler at bedrifter selger inn betalt annonsering og markedsføring som at det er så “lett” og at det automatisk blir en suksess. Noe jeg føler ofte uteblir i sånne innlegg er tyngden i mottagelsen av trafikken.
Det legges mye vekt på ROAS, conversion value og investering av annonsekroner, men det er aldri snakk om de andre mekanismene som spiller inn for å faktisk konvertere salgene.
Ja, du kan bruke mye penger i markedsføringen for å drive trafikk inn, men hva med å ha de riktige varene, den rette troverdigheten og de gode digitale løsningene som sikrer en smidig handleopplevelse?
For at man skal lykkes digitalt, så kreves det en total tilnærming til satsingen og tilstedeværelsen. Det er et samspill mellom alle fagområdene som befinner seg i området synlighet, konvertering og lojalitet som er hovedfaktoren for suksess. Det å sette opp en annonse kan være “lett”, men det å skape en troverdighet og trygghet overfor nye kunder gjennom konverteringsoptimalisering, det er det som er nøkkelen.
Helheten bak konverteringer: Mer enn bare trafikk
I korte trekk kan vi definere en digital strategi opp mot tre områder; hvordan skal vi tiltrekke trafikk, hvordan forvalter vi trafikken som kommer inn og hvordan jobber vi med kundedata og lojalitet for å sikre gjenkjøp? Organisatorisk, så er det mange prosesser som spiller inn for at man skal lykkes i forsyningskjeden og det krever videre mye fra de involverte. Det morsomme med e-handel er at vi blir et samlingspunkt for hele organisasjonen ved at vi forvalter alle strategiene i en stor markeds- og salgskanal.
I forhold til det å skape trafikk, så er poenget mitt det at du kan ikke bare putte pengene dine på en del av trakten i håp om at det skal føre til suksess, men det krever en total tilnærming for optimalisering der fagfunksjonene går inn med en felles kraft. Når du har du de rette produktene, de gode prisene, en godt utarbeidet nettside og et troverdig brand, ja da kan du faktisk dra nytte av betalt markedsføring. Så, når vi da ser tilbake på disse suksesshistoriene på sosiale medier, så er det kjempebra å se gode resultater, men husk at hele maskineriet må være på plass for at du skal kunne se de samme resultatene.