Slik oppnår Høie 30% vekst i nettbutikken – år for år

Kraftig vekst i nettbutikken med konverteringsoptimalisering (CRO).
Bilde av en person som holder en dyne med Høie logoen lagt på midten av bildet.

Bakgrunn

Høie er en tradisjonsrik norsk produsent av sengetøy, dyner og puter – med høy merkevarekjennskap og sterk posisjon i det norske retailmarkedet. Men konkurransen i kategorien er knallhard, og mange av konkurrentene satser tungt på egne merkevarer og prisdrevne produkter.

Høie ønsket å styrke sin digitale tilstedeværelse og satse på D2C – for å eie mer av kundereisen, bygge direkte kundeforhold og løfte frem kvaliteter som norsk produksjon, bærekraft og produktbredde.

Dette har vi levert
  • Konverteringsoptimalisering (CRO)
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Analyse
  • UX/UI design
  • Vekstrådgiving 
  • Dashboards og analyse

Resultater

  • 📈 50% økning i nettsalg på 2 år

  • 💰 +35 MNOK i økt omsetning på 12 mnd fra konverteringsoptimalisering (CRO) alene

  • 🧪 Over 200 gjennomførte eksperimenter

  • 🎯 40% suksessrate på eksperimenter (snittet i markedet er 20%)

  • 🔁 15x ROI – Høie får 15 kr tilbake for hver krone brukt på CRO-programmet

Løsning

🌐 1. Ny plattform, ny vekstmotor

Sammen med Geta og Høies interne team utviklet vi en ny headless nettbutikk basert på Sanity og Omnium.

Dette la et teknisk og strukturelt grunnlag for videre vekst – og gjorde oss i stand til å gå over i neste fase med fokus på:

Synlighet, trafikkvekst og konverteringsoptimalisering.

📈 2. Mer trafikk gjennom målrettet SEO og strukturert innhold

Vi startet med å sikre at nettsiden hadde en teknisk og strukturell kvalitet som søkemotorer forstår. I tett samarbeid med Høies e-commerce team og utviklere ble siden løpende optimalisert etter hvert som nytt innhold og funksjoner ble lagt til.

Samtidig utviklet vi innholdsstrategi og artikler med fokus på de søkeordene Høie bør eie – og sørget for at innholdet både inspirerer brukerne og møter SEO-krav.

Dette arbeidet resulterte i en økning i antall organiske klikk opp mot 325% i perioden.

 

🤑 3. Høyere konvertering med datadrevet CRO-program

For å øke salget jobbet vi systematisk med konverteringsoptimalisering (CRO) gjennom hele kjøpstrakten. Vi satte sammen et tverrfaglig team med CRO-spesialist, UX-designer, utvikler, analytiker og vekstrådgiver – og brukte aktivt SEO-kompetanse for å sikre trafikk inn i riktig del av trakten.

Tett samarbeid med Høie har vært avgjørende, og involvering av hele bedrften gir verdifull kundeinnsikt og skaper en kultur for eksperimentering.

Spesialistene våre har gravd seg dypt ned i både kvalitativ og kvantitativ innsikt, gjennom eksempelvis kundeundersøkelser, observasjoner og bruk av verktøy som GA4, Clarity og AI-drevet fokusanalyser.

Dette har gitt godt grunnlag for å etablere hypoteser som vi løpende har tester i nettbutikken – med over 200 eksperimenter kjørt så langt. 

Som et resultat av dette har langsiktig konverteringsrate (YoY) økt med ca 50% siden oppstarten av CRO-programmet. 

 

Eksempel på eksperiment med 39% økning i konvertering:

Variasjon A

Original versjon

Variasjon B

+39% konvertering

Produktspesifikke USP’er synlig

“Vi er svært fornøyde med samarbeidet med Ivo Experience, inkl. arbeidet som gjøres rundt CRO. Ivo har tatt føringen i disse prosessene, som er et område vi ikke selv har jobbet med tidligere. De besitter også god fagkunnskap og erfaring på området, som bidrar til å gi oss stadig nye ideer til hvordan nettsiden kan forbedres”
Høie logo
Mats Gulbrandsen
Daglig leder - Høie Retail

Noen resultater

+ 0 MNOK

siste 12 mnd har testene gitt økt omsetning tilsvarende

0 +

ulike tester kjørt

0 %

suksessrate på testene, dvs antall tester som gir positiv indikasjon - snittet ligger på 20%

0 tester

i snitt kjørt per måned

Våre pakker for nettbutikker

De fleste nettbutikker har ulike behov, men felles er at de skal vokse gjennom økt trafikk og antall konverterende kunder. Ta kontakt for å finne en pakke som passer ditt behov. 

Pilot CRO

Kostnadsfri prøveperiode
For ambisiøse nettbutikker som ønsker å komme i gang med CRO
  • Ekspertanalyse av kjøpstrakt
  • A/B-test verktøy inkludert
  • Design og oppsett av 3 A/B-tester
  • Resultatmøte

CRO

Øke konvertering i nettbutikken
For større nettbutikker som ønsker å øke konverteringsraten og AOV.
  • Fast CRO-team med erfarne spesialister
  • Økt konverteringsrate og AOV
  • Optimalisering av kjøpstrakt
  • Analyser, AI og KPI rammeverk
  • A/B-test verktøy
Populær

CRO + SEO + Ads

Øke konvertering og trafikk til nettbutikken
For nettbutikker som ønsker økt trafikk og konverteringsoptimalisering (CRO)
  • CRO og SEO/Ads spesialister
  • Løpende konverteringsoptimalisering
  • SEO strategi og optimalisering
  • Google Ads
  • Paid social
  • Innhold og design av ads

Prøv CRO med vårt pilot-program

Q3 har vi kun èn ledig plass i vår CRO-pilot. En pilotperiode på 3 mnd der vi kjører et dedikert CRO-program med noen av de fremste ekspertene på CRO i Norge. Best av alt: Det er risikofritt. Vi tar kun betalt dersom det blir positive resultater. Eneste kravet er at du driver en nettbutikk med mer enn 50 mnok i omsetning. Vi vurderer også søkere som har lavere omsetning med høyt trafikkpotensiale. Ta kontakt, så ser vi om vi kan være en match!