Strukturerte Data og SEO

En guide til Strukturerte Data og hvorfor implementering av Schema kan øke trafikken på nettsiden din.

Strukturerte Data, Schema, og SEO

Schema Markup er en verdifull investering i å gjøre innholdet ditt mer strukturert og lesbart for maskiner (tenk søkemotorer) noe som bidrar til bedre synlighet og sørger for at innholdet ditt forblir relevant og tilgjengelig i SERP. Det bør være en selvfølge for deg som selger produkter eller tjenester på nett å implementere Schema på nettsiden din.

Schema blir ofte brukt synonymt med “strukturert data”. Det finnes flere typer strukturert data enn Schema, men denne artikkelen fokuserer hovedsakelig på Schema.

Hva er Strukturerte Data?

Strukturerte Data (SD) er en forhåndsdefinert måte å organisere og presentere data på for at søkemotorer og andre systemer enkelt kan tolke og forstå innholdet. For å definere SD bruker man kodebiter (også kalt tags) som igjen definerer ulike elementer på nettsiden, noe som gjør det enklere for de eksterne systemene å identifisere dem. For å avgrense disse elementene bruker man også egne vokabular.

Slike kodebiter og vokabular er ofte basert på Schema, som er en godt etablert form for strukturert data.

Hva Strukturerte Data ikke er

Strukturerte data er ikke:

  • Vanlig HTML-kode
  • Synlig for brukere på nettsiden
  • En garanti for bedre rangering i søkeresultater

Det er heller ikke informasjon som kun er ment for mennesker uten at det finnes noen merking eller organisering som en maskin vil kunne tolke, eller vanlig tekstformattering, metadata uten standardisert struktur, eller data som ikke følger etablerte vokabularer slik som Schema.org.

Hva er Schema Markup?

Schema er et forhåndsdefinert vokabular for å strukturere data for søkemotorene. Schema er altså en form for strukturerte data, og vi vil heretter referere til denne standarden for strukturering av data ettersom det er den som er mest relevant for Google og andre søkemotorer.

Fun fact: Schema ble til som et samarbeid mellom Google, Bing, Yahoo og Yandex, samt bidragsytere fra W3.org og Github.

Kilde: https://schema.org/docs/about.html

Hvorfor er Schema viktig?

Schema gjør det lettere for søkemotorer som Google å forstå hva innholdet på en side handler om. Dette fører ofte til bedre synlighet i søkeresultatene gjennom rich snippets, som kan inkludere alt fra vurderinger til produktinformasjon og arrangementer. Det kan også hjelpe brukerne med å få bedre, mer kontekstrelevant informasjon direkte i søkeresultatene.
Høie bruker Schema og får da “rike resultater” i søkeresultatssidene

Hva Schema ikke er

Schema er ikke et verktøy for å forbedre selve innholdet på en nettside. Det er heller ikke en garanti for bedre rangering i søkeresultatene, selv om det kan forbedre synligheten.

Trenger du Schema på nettsiden din?

Ja, dersom du ønsker bedre synlighet og at søkemotorene lettere kan crawle og forstå innholdet på sidene dine.

Viktige Schema til din nettbutikk

Først og fremst er det greit å vite at Schema ofte er knyttet til ulike sidetyper, ettersom innholdet ofte er likt, og ofte med hensyn til strukturering av innholdet, som Schema bidrar til. Listen er derfor basert på sidetyper.

For å se eksempler på Schema i bruk, kan du scrolle ned til bunnen av sidene på Schema.org

Alle sidetyper

Forsiden

Kontaktside

Produkt-kategoriside

Produktside

Tjenestesider

Butikksider/fysiske lokasjoner

Artikkelsider

FAQ-side

Hvordan implementere Schema

Dette avhenger av hvilken publiseringsplattform du bruker. CMS-er som WordPress eller Hubspot har gjerne plugins som Yoast eller RankMath, som implementerer Schema for deg. Fordelen er at det er veldig enkelt, og du trenger ikke gjøre stort annet enn å definere hvilke sidetyper som skal ha hvilken Schema, så kobler verktøyet den relevante dataen som Schema for deg. Ulempen er at du ikke får bruke alle typer Schema og definere selv hvilen data som skal struktureres.

CMS-er som Wix og SquareSpace lar deg skrive Schema selv, noe som gir deg mer frihet til hvilke types og properties du anvender og hvilken data som skal kobles opp mot disse. Ulempen er da at du bør ha en viss forståelse for hvordan dette gjøres, men takket være ChatGPT tør vi påstå at de fleste kan få til dette i dag.

Dersom du sitter på en større platform hvor det ofte er behov for utviklere til å gjøre endringer, må du nok belage deg at de må på banen her også. Da kan du bare lene deg tilbake og la dem gå gjennom koden og mappe opp de riktige typene og enhetene.

Slik kan det se ut når en utvikler implementerer Schema.

Bør du bruke JSON-LD, MicroData eller RDFa?

Når du skal implementere Schema er JSON-LD, Microdata og RDFa de tre mest brukte standardene.

JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data) er det mest populære formatet, spesielt anbefalt av Google, og brukes derfor mest. Microdata er mindre vanlig, og RDFa ses sjelden i praksis.

JSON-LD har flere fordeler som gjør det populært. Fordi det legges som et eget skript i koden, er det lettere å lese og vedlikeholde, siden det holdes separat fra HTML-strukturen. Dette gjør JSON-LD spesielt godt egnet for komplekse sider som krever mye strukturert data.

Microdata derimot, legges direkte i HTML-koden. Selv om dette kan gjøre koden mer rotete, kan det også være praktisk for mindre prosjekter eller enkle implementasjoner, der man ønsker at dataene skal være direkte knyttet til HTML-elementene.

I de fleste tilfeller vil JSON-LD være det foretrukne valget, men for mindre prosjekter kan Microdata være et greit alternativ.

Verktøy til å teste og skrive Schema

For å skrive og teste Schema, finnes det en rekke verktøy du kan bruke:

Search Console

Gir en oversikt over ulike Schema-typer på en live nettside. Du må ha tilgang til nettsiden eller i det minste GSC-kontoen som er tilknyttet nettsiden. Her finner du masse informasjon om hvordan din Schema presterer, og er et must-have for enhver som vil jobbe med SEO.

Rich Results Test

Google sitt verktøy som tester din Schema for Rike Resultater. Du kan skrive inn URL-en eller lime inn koden som inneholder Schema.

Schema Markup Validator

Enda et verktøy fra Google som validerer om Schemaen er gyldig. Støtter inntasting av URL-er og ren kode.

Ahrefs SEO Toolbar

Det finnes mange Chrome plugins, men denne har litt av hvert for SEO, blant annet en fane for strukturert data for URL-en du er på, og lar deg klikke deg videre til å teste siden i Rich Results Test/Schema Markup Validator

Schema Builder for Structured Data

Enda en Chrome plugin, men dekker kun Schema. Har dårlig støtte for andre språk enn JSON-LD. Tester også den aktuelle Schema for Rike Resultater, og kan også brukes til å skrive ny Schema.

ChatGPT

ChatGPT kan enkelt skrive og teste Schema for deg, enten du bruker JSON-LD, Microdata eller andre språk.

Risiko ved implementering av Schema

Det er fort gjort at noe blir feil, enten det er formatteringen av kodespråket eller innholdet.

Hva skjer hvis jeg skriver feil Schema, eller har dobbelt opp?

Dobbel Schema ser man ofte, og er helt uproblematisk. Du blir ikke straffet for feil bruk av Schema, det blir bare ignorert (av søkemotoren). Det hender at Schema som en gang i tiden ga Rich Snippets, blir avsluttet, og da er det ikke verre enn at det ikke benyttes til noe. For ryddighetens skyld kan du fjerne det, men det bør ikke være høyt prioritert om du har mye annet på blokka. Dessuten kan det hende at kun deler av Schemaen ikke lenger gir rike resultater, så det tryggeste kan være å la det stå.

Hva om jeg skriver informasjon i Schema som ikke er riktig, eller som ikke samsvarer med informasjonen på siden?

Du har kanskje lyst til å overføre tilbakemeldinger (reviews) fra TrustPilot eller fra e-postene dine, og tenker at det burde gå fint å legge dem til i produktschema. Men det er ikke tillatt (av Google), og du risikerer å bli straffet for dette, så det er ikke anbefalt.

Les mer om dette i Google’s Review Snippet dokumentasjon, eller les deg gjennom deres generelle dokumentasjon for strukturerte data.

Ofte Stilte Spørsmål

Strukturerte data er en måte å organisere informasjon på en nettside slik at maskiner og systemer kan forstå dem. Ved å bruke kodespråk/programmeringsspråk, kan vi fortelle systemene hva slags innhold vi har. Eksempler på slike systemer er Sosiale medie-plattformer, digitale assistenter, aggregatorsystemer (f.eks. Prisjakt), kart- og navigasjonssystemer, og såklart også søkemotorer.

Schema er et standardisert sett med koder og beskrivelser utviklet for å hjelpe søkemotorer med å forstå og kategorisere informasjonen på en nettside. Det fungerer som et felles “språk” som gjør det enklere for søkemotorer å vite hva slags data som vises, som f.eks. om noe er en oppskrift, et produkt, eller en bedrift. På Schema.org er disse kodene forklart og definert.

Schema er viktig for SEO fordi det hjelper søkemotorer med å forstå innholdet på en nettside på en mer presis måte, og bidrar til indeksering, men også forbedrede søkeresultater kjent som “rich snippets” eller “rich results”.

Ustrukturerte data er data som ikke følger en fast organisering eller spesifikt format, noe som gjør det vanskeligere for datamaskiner å tolke og analysere. Eksempler på ustrukturerte data er tekst i e-poster, bilder, videoer, sosiale medier-innlegg og lydfiler. Disse dataene inneholder informasjon som mennesker enkelt kan forstå, men som ikke er ordnet på en måte som gjør det lett for datamaskiner å analysere uten spesifikke verktøy eller avansert teknologi, slik som kunstig intelligens eller maskinlæring.

Når du har dekket alle sidetypene dine med Schema, så vil du sitte igjen med et knippe sider som er uten Schema, slik som “Om oss”, 404-siden, “Glemt passord”, “Brukervilkår”, eller “Cookie Policy”. Dette er eksempler på sider man som regel klikker seg frem til på siden dersom man er spesielt interessert, eller som ikke har mye innhold som har behov for strukturering for at søkemotorene skal kunne forstå dem.

Generelt sett bør du fokusere på å bruke Schema der det kan bidra til å fremheve viktig informasjon i søkeresultatene og forbedre brukeropplevelsen.

JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data) er et format for strukturerte data som gjør det enkelt å legge til metadata på en nettside. JSON-LD brukes til å merke informasjon i en struktur som søkemotorer og andre systemer kan lese og forstå, uten å påvirke selve HTML-strukturen på siden.

Microdata er et format for å legge til strukturerte data direkte i HTML-koden på en nettside.

JSON-LD er foretrukket av Google, og brukes på de fleste nettsidene.

Netthandelsbedrifter
For å vise produktinformasjon direkte i søkeresultatene.

Innholdsprodusenter
Bloggere, nyhetssider og andre som ønsker bedre synlighet.

Lokale virksomheter
For å forbedre lokal SEO med informasjon om åpningstider, adresse osv.

Søkemotorer
Google, Bing, Yahoo og andre bruker strukturerte data for å forbedre søkeresultatene.

Sosiale medier
Plattformene kan trekke ut informasjon for deling.

Aggregatortjenester
Tjenester som samler priser, trender eller andre bevegelser på nett (Prisjakt, Aksjekurser, tredjeparts værtjenester)

Utviklere og SEO-spesialister
For å lære av andre så de kan optimalisere sine nettsider for bedre rangering 😎

Open Graph (OG)

Open Graph er en type strukturert data som brukes av sosiale medieplattformer som Facebook og LinkedIn. Den hjelper plattformene med å hente spesifikke detaljer som tittel, bilde og beskrivelse når en lenke deles.

Twitter Cards

Twitter har sitt eget system for strukturerte data, kalt Twitter Cards, som gir muligheten til å vise rikere innhold når en lenke deles på Twitter.

XML Sitemaps

XML-sitemaps kan også betraktes som en form for strukturert data. De organiserer alle sidene på et nettsted i en XML-fil og gir informasjon som sidens URL, siste oppdateringsdato, og endringsfrekvens, slik at søkemotorene lettere kan indeksere nettstedet.

SEO/CRO tekst med Ivo's farger som bakgrunn
Slik skaper et samarbeid mellom SEO og CRO suksess for nettbutikken din
I et stadig mer konkurransepreget digitalt landskap er det avgjørende å ikke bare tiltrekke seg besøkende...
En mockup som viser nettsiden til Blomsterringen
Modernisering hos Blomsterringen
Vi i Ivo har modernisert Blomsterringens nettside med fokus på brukervennlighet, fleksible moduler og...