Ivo har hatt gleden av å bistå Line Of Oslo med å lage en oversikt over deres eksisterende visuelle identitet. Selskapet ble grunnlagt av Line Varner i 2006, etter over 20 år med arbeid innenfor klesbransjen. Line hadde en visjon om å lage et merke som hun følte manglet i datidens marked, og som et resultat ble Line of Oslo etablert.
Line of Oslo er et high-end klesmerke som fokuserer på å tilby en uanstrengt garderobe som den sterke og uavhengige kvinnen trenger i en travel livsstil. Plaggene kan enkelt styles opp og ned på flere måter og komplimenterer alle kvinners former og størrelser.
Vårt oppdrag gikk ut på å lage en oversikt for den visuelle identiteten til Line of Oslo i forbindelse med at de skulle over på en ny e-handelsplattform Denne oversikten gir grunnlaget for en designmanual, og inkluderer logo, fonter, farger og bildebruk.
Hvordan vi bistod Line of Oslo
Ved å komme med en konkret definisjon på hvordan merkevaren skal presenteres visuelt var det med på å gjøre selve implementeringsprosessen enklere for utviklerne og videre arbeid på siden. Det vil også hjelpe Line of Oslo med fremtidig arbeid hvor de enkelt kan presentere hvem de er og retningslinjer til hvordan merket skal presenteres og visuelle elementer brukes, når de har en designmanual å referere til.
Hva er en designmanual?
Hvorfor er det viktig med designmanual?
Konsistent merkevarebygging
Profesjonelt utseende
Brukervennlighet
Den kan også inkludere retningslinjer for brukervennlighet og brukeropplevelse, som vil bidra til å skape et intuitivt nettsted. Dette er avgjørende for å opprettholde kundenes interesse og oppmuntre til konverteringer.
Risikominimering
En godt definert designmanual bidrar til å minimere risikoen for feilaktig presentasjon av merkevaren, eller misforståelser om bedriftens verdier og identitet. Eksempel på dette kan være at designteam eller markedsføringsteam tolker “moderne og minimalistisk” på ulike måter. Noen kan velge å bruke sterke farger og uvanlige mønstre for å tiltrekke oppmerksomhet, mens andre kan foretrekke en mer dempet og klassisk tilnærming. Dette kan føre til at kundene blir forvirret om hva merket virkelig står for, og det kan skade merkevarens troverdighet og konsistens.