Ivo Logo

Nå bør du oppgradere til Consent Mode v2

I takt med den stadig økende bekymringen for å sikre brukerdata og personvern, har teknologigiganter som Google både fått pålegg om og tatt betydelige skritt for å gi brukerne bedre kontroll over sine personopplysninger. Et av de siste initiativene er en oppdatert versjon av “Consent Mode” der alle som bruker Google sine tjenester bør oppgradere innen fristen 6.mars.
Illustrasjon Google consent mode v2

Men først – Hva er Consent Mode V2

Consent Mode V2 er en oppdatert versjon av Google sin metode for å håndtere samtykker fra brukerne når det gjelder informasjonskapsler og personlig tilpassede annonser. Denne versjonen krever at alle som ønsker å ta i bruk dette bør gjøre det innen 6.mars for å få med seg de nye endringene i måten samtykker blir overført til Google.

Dette er spesielt viktig for aktører som benytter seg av annonseprodukter eller analyse-data fra Google.

Google sier selv:
For å fortsette å bruke funksjoner for måling, personlig tilpasning av annonser og remarketing må du innhente samtykke til bruk av personopplysninger fra brukere basert i EØS og dele samtykkesignaler med Google. Kravene gjelder også hvis du bruker Google Analytics-data i Google-tjenester.

Kort fortalt handler det om å kunne gi brukerne mulighet til å benytte data som sendes videre til Google basert på om brukeren takker ja eller nei til sporing i sin CMP (Cookie management platform). Eksempel på en slik plattform er Cookie Information som vi har hjulpet mange av våre kunder med å sette opp og administrere.

Hvis brukeren takker ja sendes det nå videre mer relevante personopplysninger til Google via parameterne “ad_user_data” og “ad_personalization”. Dette gjør at Google får bedre sporingsgrunnlag for å servere mer relevante annonser til brukere med samtykke.

Dersom brukeren takker nei til videre sporing har den oppdaterte versjonen av Consent Mode nå større muligheter til å benytte kontekstuelle adferdsdata (ikke personlige) til å fremdeles vise mer relevante annonser på tvers av sine kanaler enn ved Consent Mode v1.

Hvordan oppgraderer jeg til Consent Mode v2?

Det krever heldigvis ikke store endringer, men vi anbefaler at du benytter deg av noen med kjennskap til både Tag-manager og kode for å sikre at det gjøres i henhold til anbefalt implementasjon.

Men bare for å nevne det – det absolutt viktigste du gjør er først og fremst å sikre at ditt nettsted samler inn samtykker på en godkjent måte – vanligvis gjennom en egen CMP (Cookie management platform). 

Hvis du allerede benytter deg av en CMP som Cookie Information, har vi en standardisert pakke for å håndtere oppgraderingen til Consent Mode v2. Da sikrer du at annonsene dine forblir relevante og samtidig at du opprettholder kravene til personvern. Dersom du benytter en annen consent-løsning enn Cookie Information kan vi fremdeles hjelpe deg. 

Ønsker du hjelp med oppgraderingen, oppsett av en CMP eller er usikker på hva du bør gjøre – ta kontakt.

Aktuelt

En mobil og iPad som viser nettsiden til Storestølen
Ny visuell identitet og nettsted på en oppgradert plattform for Storestølen Fjellhotell...
elektrisk sparkesykkel står parkert ved siden av en grønn bakgrunn med en laptop som viser produkter fra E-Wheels sin nettside
Norges ledende nettbutikk for elsykkel og el sparkesykkel jobber kontinuerlig med nettstedets utforming for å gjøre handelen enklere for sine...
To mobiler som viser Skeidar sin produktside
UX designer Djamila Belgaid har tidligere besøkt Skeidar for å gjennomføre brukertester og undersøke hvordan kunder håndterer samspillet mellom den...
Bilde av Høie sine nettsider på en mobiltelefon
To små justeringer hadde en betydelig innvirkning på konverteringen...
Mockups av nettsiden til XL-Bygg
Ivo har hatt gleden av å samarbeide tett med XL-Bygg, en ledende aktør innen byggevarehandel, for å fornye og forbedre...