man on computer writing about black friday and seo

Black Friday SEO

Gjør nettbutikken klar for årets største salgsuke med vår Black Week SEO-guide, hvor du finner praktiske tips til hvordan du forbereder deg til denne høytiden.

Black Friday og Black Week er en konkurransepreget periode hvor prisene senkes og det gis rabatter over en lav sko. Vi har allerede skrevet en generell guide til Black Friday, mens denne artikkelen er for deg som har ansvaret for nettbutikken.

Guiden er aktuell for alle som selger produkter på nett og har kampanjer fra tid til annen, ikke utelukkende Black Friday.

Landingsside for Black Week

Det første du bør gjøre er å lage en landingsside for Black Week som alltid er tilgjengelig på nettsiden din.

Denne siden gir deg innhold med verdi som varer, og som samler backlinks. Denne siden skal derfor aldri slettes. Den skal være “live” selv om det ikke er noen aktiv kampanje.

Hva skal landingssiden inneholde?

Tenk på all informasjon, produktelementer eller bilder som kan oppfordre og informere til kjøp for kampanjen, slik som:

  • Når er Black Friday/Black week? Skriv datoen for den neste perioden, eller lag en countdown
  • Svar på spørsmål som hvilke produkter det vil være tilbud på
  • Skriv en oppfordring til å melde på nyhetsbrev/kundeklubb
  • Skriv en FAQ med spørsmål og svar som kan dukke opp under kampanjeperioden, som f.eks. angrefrister
  • List opp produkter som er på tilbud for tiden i regi av andre kampanjer (under kampanjeperioden bytter du disse ut med de aktuelle produktene som er på tilbud under kampanjetiden)
  • Du kan også oppfordre til kjøp av gavekort som kan benyttes i kampanjeperioden

 

Se på det som en produktlansering: Tilby tilstrekkelig info for å engasjere, men hold igjen nok til at kundene sitter i spenning og venter til neste kampanje.

SEO tips til landingssiden

  1. Skriv en sidetittel (Page Title) og metabeskrivelse (Meta Description) som kan bidra til flere klikk fra søkeresultatssidene
    1. Husk å oppdatere denne med årstall for hvert år
    2. Bruk viktige søkeord, som f.eks. din primære produktkategori, høyeste rabatten som tilbys, gratis frakt, eller andre salgsargumenter
  2. Lag en generisk URL, som ikke inneholder årstall – denne skal du bruke hvert år
  3. Lag lenker på nettstedet ditt som peker til kampanjesiden, dette for at besøkende men også Google skal finne siden, som øker sjansene for indeksering og rangering
  4. Skriv “Black Friday” og/eller “Black Week” i sidens overskrift (H1)
  5. Benytt relevante bilder
    1. Påse at de har adekvat alt. text
  6. Bruk relevant Schema på siden
    1. Dersom du har produkter direkte på siden, og ikke som listevisning, skal du bruke Product og Offer
    2. Har du en FAQ-seksjon skal du nå bruke Question (med mindre du har en ren FAQ-side)
    3. Dersom du bruker en sidetype med mye tekst, kan du bruke Article (dersom du bruker en sidetype som ikke støtter produkter) og/eller en ItemList dersom du har listevisning for produkter (slik som på en kategoriside)
    4. For både online- og fysiske kampanjer kan du også bruke Event
  7. Så fort siden er publisert bør den pushes i Google Search Console for indeksering
Sist men ikke minst: del lenken til landingssiden i sosiale medier eller i andre formater slik at du så fort som mulig kan få den indeksert og rangert.

Nettbutikker som bruker BF/BW landingsside året rundt:

Fjellsport.no

Power.no

Komplett.no

Volt

ASOS

skjermdump av fjellsport.no sin landingsside for black friday
Fjellsport sin landingsside for Black Friday viser en nedtelling, og lenger ned vil du se innmelding til kundeklubb, FAQ, kjøpstips m.m.

Produktsider

Det er her klikk blir til kjøp, og hvor besøkende finner informasjon til å avgjøre hvilket produkt de skal velge. Derfor er det viktig at disse sidene er strukturerte, og at informasjonen for å gjøre informerte avgjørelser er tilstede både for den som besøker siden, og den som skal crawle den.

Noen av disse tipsene er generelle og nyttige året rundt, men jeg har fokusert på det som er spesielt viktig under en kampanje.

Synlig og tilgjengelig innhold

Bilder

  • Sørg for at bilder er av høy kvalitet og fremhever produktets unike egenskaper
  • Ikke legg pris eller annen informasjon direkte på bildet, bruk heller badges om mulig
  • Skriv alltid alt. Text for primærbildet i en evt. karusell

Pris

  • Pass på at prisene er oppdaterte med kampanjerabatter
  • Det skal være tydelig å se hvor mye man sparer på å kjøpe produktet til denne prisen
    • En tommelfingerregel sier at dersom prisen på produktet er over 1000 kroner bør rabatten vises som det totale prisavslaget i kroner, mens varer med lavere originalpris bør vise rabatten i prosent
  • Prisen bør være lett å se, og bør ikke være plassert langt unna produktet
  • Ikke ha flere kampanjer eller prisavslag på produktsiden enn det som gjelder produktet, da det kan forvirre den besøkende og gjøre dem usikre på om de handler riktig
    • Unntaket er hvis du forstår hvordan forvirringen kan oppstå og gir tilstrekkelig informasjon
  • Aldri skriv “rabatter fra” med mindre det tallet er signifikant, helst nærmere 50%.
    • Skriv da heller “Rabatter opptil 80%” så drar du nytte av å bruke den høyeste rabatten som blikkfang.

 

I Norge er du lovpålagt å informere kundene om hva førprisen er, og at førprisen skal være den laveste prisen du har hatt på produktet de siste 30 dagene før salget.

Produktinformasjon

  • Bør være synlig umiddelbart, og beskriver de viktigste punktene for produktet
  • For produkter med mange spesifikasjoner, kan disse legges lenger ned på siden
  • Produktnavn og informasjon bør gjøre det enkelt å skille dette produktet fra andre
  • Man bør kunne finne den samme informasjonen på samme sted for hvert produkt
    • Enklere for besøkende å sammenligne ulike produkter 
 
Pro tip: På produktsider kan du også legge til en H2/H3 under produkttittel som sier “Black Friday tilbud” eller lignende, ettersom mange vil søke spesifikt etter enkelte produkter for BF-tilbud.

Schema 

Bruk strukturert data (Schema) for å fremheve viktig informasjon som pris, lagerstatus og rabatter. Dette kan forbedre synligheten i søkeresultatene og øke klikkraten. Dersom du har tilbudspriser skal du bruke Offer og priceValidUntil for å fortelle Google at denne varen er på tilbud i en gitt periode.

Sideinnlasting og serverkapasitet

Det er essensielt at sidene er optimaliserte for mobil, med tanke på innhold og tekniske elementer. Enda viktigere er at sidene er tilgjengelige, og at de ikke bryter sammen under perioder med mye trafikk.

Mobiloptimalisering

Juster design og layout med hensyn til mobile enheter. Sørg for at de viktigste kampanjeelementene er synlige, tydelige og enkle å klikke på.

Hastighetsoptimalisering

  • Optimaliser produktsidene slik at de laster raskt. Dette inkluderer komprimering av bilder, bruk av hurtigbufring og optimalisering av serverkapasitet for å håndtere økt trafikk under Black Friday.

  • Har du en VELDIG stor nettbutikk som forventer et stort antall brukere på Black Friday kan det være lurt å være føre var og stressteste systemet ditt
    • På denne måten kjenner du systemets grenser og vet at du kan håndtere den trafikken du forventer.

  • Sjekk med nettverksleverandøren din om du kan utvide båndbredden når et stort antall kunder prøver å få tilgang til, og bruke, nettsiden din samtidig.
    • De fleste kunder bruker ikke mer enn 15 sekunder på å vurdere nettsiden din og bestemme seg for om de vil bli værende.

  • Sørg for at du kun kjører nødvendige scripts for måling, sporing, og brukerfunksjonalitet. Tunge scripts kan påvirke sideinnlastingen.

Indeksering og internlinking

For de viktigste produktene dine bør du være sikker på at de er tilgjengelige for Google og er indekserte. Kanskje har du allerede kontroll på dette, men tenk over om dere har inkludert nye produkter, produktpakker, eller gavekort som dere kan ha tatt for gitt.

Indeksering i Google: Bruk Google Search Console til å kontrollere at viktige produktsider er indeksert. Løs eventuelle problemer som kan hindre søkemotorer i å crawle og indeksere sidene dine.

Optimalisering av interne lenker: Sørg for at viktige produkter lenkes internt fra andre sider. Dette styrker sidens autoritet og hjelper søkemotorer med å forstå innholdets relevans. Hvis dere ikke har en “Relaterte produkter”-karusell på produktsidene, kan det være verdt å vurdere, gjerne med rabatterte produkter som vises i kampanjeperioden.

 

skjermdump av høie sine produktsider hvor de benytter en produktkarusell som sier at du kan matche produktene sammen
På Høie sine produktsider finner du en produktkarusell i bunn

Produktkategorisider

Kategorisidene kan tiltrekke trafikk for generiske søk, men også spesifikke tilbud. De er ikke like viktige som landingssiden for kampanjen eller produktsidene i seg selv, men bør være høyt prioritert til enhver tid.

 

Opprett sesongbaserte kategorier: Du kan for eksempel opprette en egen “Black Friday-tilbud på elektronikk” eller “Gavetips under 500 kr”. Dette tiltrekker målrettet trafikk og besøkende som er klare til å kjøpe.

Brukeropplevelse og navigasjon: Utformingen på kategorisider bør være slik at det er lett å navigere mellom produktene. Inkluder filtreringsmuligheter som “Pris”, “Popularitet” og “Nyeste tilbud” – eller “Black Friday” – for å forbedre brukeropplevelsen.

Kategoribeskrivelse: Over, under, eller på siden, det viktigste er at du har en kort tekst som beskriver hvilke produkter man kan finne på denne siden. Lurer du inn en “Black Friday tilbud på [produktkategori]” på denne siden kan du også håpe på noen ekstra klikk og visninger.

Lenker til relaterte blogginnlegg: Link til artikler som gir kjøpstips eller produkttester for å holde brukeren lenger på siden og øke sannsynligheten for konvertering.

Lenker mellom kategorier og produktsider: Sørg for en logisk struktur der kategorisider enkelt leder til relevante produktsider og omvendt. Dette forbedrer både SEO og brukeropplevelsen.

Tverrfaglig samarbeid

Synergier mellom SEO, betalt markedsføring, UX og CRO.

Koordinering av søkeordsstrategi for annonser

Tverrfaglig samarbeid mellom SEO- og annonseressurser er avgjørende for både å tjene og for å spare penger.


Felles søkeordsanalyse: Samarbeid med betalt annonsering for å identifisere søkeord med høy verdi og lav organisk synlighet. Dette gjør det mulig å fokusere på betalte kampanjer der de gir mest avkastning.

Justering av budsjett: Øk budsjettet på søkeord som gir høy ROI basert på historiske data fra tidligere Black Friday-kampanjer. Optimal budsjettfordeling kan maksimere salget.

Droppe annonsering? Enkelte nettaktører erfarer at klikkene blir mange ganger dyrere i løpet av kampanjeperioden, og det koster mer enn de tjener. Denne avgjørelsen kan du gjøre mens du følger med på hvordan annonsene presterer, eller du kan se på ROAS i etterkant av perioden.

CRO/UX og betalingsløsninger

Optimalisering av brukeropplevelsen, spesielt under betalingsprosessen, er avgjørende for konverteringer.

Samarbeid med UX-teamet: Test betalingsflyten på forhånd for å sikre at alt fungerer sømløst. Identifiser potensielle flaskehalser som kan hindre konvertering.

A/B-testing: Test ulike produkttekster, bilder og oppsett på forhånd for å finne de mest effektive løsningene før Black Friday. Dette kan øke konverteringsraten betydelig.

Historiske data, konkurrentanalyse og produktfeed

For å forbedre årets kampanje er det viktig å bruke data fra tidligere kampanjer:

Analyser tidligere kampanjer: Bruk data fra tidligere Black Friday-salg for å identifisere hva som fungerte og hva som kan forbedres. Dette inkluderer salgsdata, trafikkilder og kundeadferd.

Synkronisering av produktdata: Pass på at produktinformasjonen i din nettbutikk og produktfeeds (som Google Merchant Center) er konsistente. Unøyaktigheter kan føre til at produktene dine blir avvist i betalte annonseringsplattformer.

Konkurrentovervåking: Følg med på konkurrentenes aktiviteter både før og under kampanjen for å justere dine egne strategier. Dette kan gi innsikt i nye trender og muligheter i markedet du ikke har tenkt på selv, enten det er nytt design, søkeord de annonserer på eller andre markedsstrategier.

Optimalisering av artikler, blogginnlegg, og guider for Black Friday

Det kan være gunstig å se på eksisterende innhold før du går i gang med å lage nytt, foruten å lage landingsside for Black Friday som nevnt tidlig i artikkelen her.

Oppdatering av eksisterende innhold

For å maksimere synligheten av nettstedsinnholdet ditt under Black Friday er det viktig og mer ressurseffektivt å se på eksisterende innhold først.

SEO-gjennomgang: Sjekk at blogginnlegg om Black Friday eller relaterte produkter har oppdaterte søkeord basert på nåværende trender og søkevolumer. Bruk verktøy som Semrush eller Ahrefs for å identifisere populære søkeord og søkefraser som kundene dine søker etter.

Forbedring av interne lenker: Lenke til nye kampanjesider og aktuelle produkter for å dra nytte av etablert autoritet og øke trafikken til viktige salgssider. Dette hjelper også søkemotorer med å forstå nettsidens struktur og innhold.

Oppdatering av CTA-er: Sørg for at Call-to-Actions (CTA) i blogginnleggene er relevante, tydelige og knyttet til aktuelle tilbud eller kampanjer.

Lag nytt innhold

Black Friday er en gylden mulighet til å produsere nytt, engasjerende innhold som tiltrekker seg trafikk:

“Evergreen” Black Friday-guide: Lag en dyptgående guide om Black Friday-handel som kan oppdateres og gjenbrukes årlig. Inkluder tips, statistikk og kundeerfaringer for å øke troverdigheten. Dette innholdet kan også fungere som en inngangsport for nye kunder som søker etter råd. Denne står her i tilfelle du ikke leste første avsnitt, men den kan også være en enkeltstående side som supplerer kampanje- eller kategorisidene dine om ikke du lager en landingsside som anbefalt i første avsnitt.

Gave- og kjøpsguider: Lag innhold som fokuserer på spesifikke målgrupper, som “De beste gavene til teknologientusiaster” eller “Hvordan spare mest mulig under Black Friday”. Slike guider kan forbedre SEO ved å målrette long-tail søkeord og øke organisk trafikk.

Konkurrentanalyse for innhold: Analyser konkurrenters blogginnlegg og SEO-strategier for å tilpasse og optimalisere ditt eget innhold. Identifiser hull i markedet hvor du kan tilby unik verdi eller dekke emner konkurrentene har oversett.

Optimalisering av tekniske elementer

Sørg for at tekniske SEO-elementer i blogginnlegg er optimalisert.

Lesbar URL-struktur: Gjør URL-ene korte og beskrivende, slik at de er enkle å forstå både for brukere og søkemotorer. Selv om dette ikke er like viktig som det en gang var, er det beste argumentet her todelt: Enklere for DEG å jobbe med, og enklere for brukere å forstå når de skal lagre eller dele disse URL-ene.

Brødsmulesti: Aka. breadcrumbs. En liten sti av lenker som gjør det lett å se hvor på siden man befinner seg, og enkelt kan finne tilbake til der man var.

Schema Markup: Legg til relevante strukturerte data (Schema) for blogginnlegg som tilbyr tips eller guider. Dette kan føre til at innholdet ditt vises som rich snippets i søkeresultatene, noe som øker synligheten og tiltrekker flere klikk. Kombiner dette med kampanjeaktuelle søkeord.

skjermdump fra søkeresultatsidene til google hvor høie.no får rike resultater fordi de bruker strukturerte data
Høie benytter seg av strukturerte data for sine produkter, noe som gir dem “rike resultater” som vist her.

Publiser oppdateringer på Google Business Profile

Bruk Google Business Profile til å lage en post som kunder kan se dersom de søker opp din bedrift. Det er gratis og hensikten med denne funksjonen er nettopp for å fortelle dine kunder om nyheter eller kampanjer.

Fremgangsmåten er ganske enkel, så fremt du har satt opp en Google Business Profil. Dersom du ikke har gjort det, anbefaler vi at du gjør det NÅ, uavhengig av om du tenker å publisere en oppdatering – det hjelper deg nemlig med synlighet på nett.

  1. Søk opp navnet på bedriften din (sørg for at du er logget inn i Google med e-postkontoen som er brukt til å opprette denne profilen)
  2. Du vil da få opp en meny i søkeresultatssidene, hvor du kan gjøre forskjellige endringer og optimaliseringer for din Bedriftsprofil
  3. Klikk på “Add update” (eller tilsvarende på norsk, bare se på ikonet) og velg så “Add offer” (eller tilsvarende på norsk) fra menyen som kommer opp
  4. Bruk et høyoppløselig bilde som er relevant for kampanjen, velg start- og sluttdato, og skriv mer om kampanjen i feltene under, og legg gjerne ved en lenke til landingssiden deres for å sende kundene direkte til tilbudene

Her er også en steg-for-steg guide på norsk fra Google: Opprett et innlegg og spor statusen.

Klar? Ferdig? Kjør!

Vi har prøvd å dekke alt vi kan fra optimalisering av blogginnlegg og produktsider til tverrfaglig samarbeid, og dersom du følger denne omfattende guiden kan du maksimere synligheten og salgsresultatene under Black Friday.

Start forberedelsene tidlig og gjennomfør både tekniske og innholdsrelaterte optimaliseringer, og sørg for at samarbeidet mellom ulike avdelinger er sømløst for å oppnå best mulig resultater.

 

Om du lurer på noe relatert til Black Friday og SEO eller markedsføring generelt kan du kontakt oss her.

En mockup som viser nettsiden til Blomsterringen
Modernisering hos Blomsterringen
Vi i Ivo har modernisert Blomsterringens nettside med fokus på brukervennlighet, fleksible moduler og...
LineofOslo
Vi bisto Line of Oslo med visuell identitet
Denne oversikten ble en verdifull designmanual for fremtidig arbeid, som sikrer en konsistent merkevareopplevelse...