Bilde av en liten handlekurv med svarte poser oppi. Som står oppå styreflaten til en data

Slik lykkes du med Black Week i 2024

Black Friday har utviklet seg til å bli en større salgsperiode der kampanjene nå varer over flere dager. Å ta del i dette racet av en kampanjeperiode kan gi gode gevinster for de som våger å gi gass, men det finnes også noen store fallgruver å ta hensyn til.

En stor kampanjeperiode

Black Friday og Week er for mange årets viktigste begivenhet og er en gullgruve for de bedriftene som utnytter salgspotensialet sitt. Black Friday er ikke lenger kun en dag, men det er blitt en samlebetegnelse for hele salgsperioden. Perioden blir nå kalt for Black Week eller Black Month, men de gode tilbudene starter allerede rundt Singles’day den 11 november og strekker seg helt inn mot julehandelen og salget i romjulen. Det er kraften av alle kanalene dine som påvirker om du går ut som vinner eller taper i denne beintøffe salgsperioden.

Flere bedrifter velger også å ta avstand til rabattene, men vi har selv erfart hvordan det er å stå på sidelinjen i en periode der dine største konkurrenter tar markedsandeler og selger seg ut med samme varer som en selv. Spørsmålet er om du er klar for nye omsetningsrekorder eller nye rekorder i høyt varelager.

Priser og produkter

Det starter med de gode rabattene, prisene og produktene. Samle deg en god oversikt over produktene du skal ha med deg i perioden og få en oversikt over bruttofortjenesten på produktnivå opp mot rabattene.
Tåler du å justere prisene flere ganger eller går du over i minus? Ofte har de store aktørene større varelager som gir en lavere smertegrense for hvilke priser de kan strekke seg til, og da kan man fort bevege seg over i et terreng der det koster mer enn det smaker. Kan du ikke gå videre på pris, så vurderer andre initiativ som f.eks bonus eller gratis frakt for medlemmer!

Overordnet kjøreplan

Ha kontroll på kommunikasjonen ut til dine kunder, hvilke tilbud du skal ha og når de starter. Start gjerne tilbudene litt før kommunikasjonen går ut slik at du har marginer hvis noe skulle gått galt.

Det kan være lurt å gjennomføre simuleringer av ulike tiltak for å håndtere situasjoner der ting ikke går som planlagt, slik at du og teamet ditt kan få en realistisk opplevelse av utfordringene dersom kampanjen ikke går som planlagt. Dersom kommunikasjonen ikke når som ønsket eller at konkurrenten et bedre tilbud, så har dere en god plan for hvilke tiltak som kan gjøres underveis. Dette er aktiviteter som bør være forankret på forhånd, slik at du som leder i din nettbutikk har mandatet til å iverksette salgsinitiativ ved behov.

Gode landingssider og produktsider som er optimalisert for konvertering

Hittil har vi beskrevet priser, produkter og kanaler, men hva skal til for å kunne ta imot all trafikken og konvertere den? I forkant av en så viktig periode kan vi anbefale å gjøre en CRO-review av nettsiden. Grunnen til dette er for å A/B-teste, optimalisere og implementere løsninger på nettsiden som minsker friksjon og øker kundetilfredshet.

Noen elementer du kan sikrestille er:

  • Riktige betalingsløsninger.
  • Gode fraktalternativer med gode leveringsdatoer.
  • Enkel navigasjon, filtrering og sortering.
  • Inspirerende bilder som vekker interessen til kunden.
  • Tydelige badges på pris og rabatt.
  • Visning av riktig lagerstatus og størrelse.
  • Trekke frem tydelige USP-er for merket.
  • Gode reviews på produktnivå som sikrer social proof.
  • Tilgjengelig og rask kundeservice i perioden.

Kundeservice

Når bestillingene strømmer inn er det viktig å ha et godt apparat i ryggen som tar hånd om alle spørsmålene fra kundene. Skap en god handleopplevelse og imøtekom kunden digitalt gjennom god kundeservice. Forbered dere på hvilke spørsmål som kommer inn og justere bemanningen deretter. Vær tilgjengelige på e-post og chat.


Glem ikke at spørsmålene som dukker opp i denne perioden er gull verdt for å utvikle tilbudene deres i neste runde. Et godt samarbeid med kundeservice i etterkant for å følge opp alle henvendelser kan skape enda bedre kampanjer for fremtiden!

Har du noen spørsmål? Ikke nøl med å kontakte oss

Skjermbilde som viser brukergrensesnittet til Vev
Derfor bruker vi Vev til å bygge kampanjesider
Når man jobber som digital designer er det en gjenganger at mange prosjekter stopper opp som følge av...
storestolen_visuellidentitet
Ny visuell identitet for Storestølen Fjellhotell
Storestølen Fjellhotell ønsket en ny identitet som bedre reflekterte deres fokus på kvalitet, lokale...
Favicon

hei@ivoexperience.no