En stor kampanjeperiode
Black Friday og Week starter i år på fredag 29. november, og er for mange årets viktigste begivenhet og er en gullgruve for de bedriftene som utnytter salgspotensialet sitt. Black Friday er ikke lenger kun en dag, men det er blitt en samlebetegnelse for hele salgsperioden. Perioden blir nå kalt for Black Week eller Black Month, men de gode tilbudene starter allerede rundt Singles’day den 11 november og strekker seg helt inn mot julehandelen og salget i romjulen. Det er kraften av alle kanalene dine som påvirker om du går ut som vinner eller taper i denne beintøffe salgsperioden.
Flere bedrifter velger også å ta avstand til rabattene, men vi har selv erfart hvordan det er å stå på sidelinjen i en periode der dine største konkurrenter tar markedsandeler og selger seg ut med samme varer som en selv. Spørsmålet er om du er klar for nye omsetningsrekorder eller nye rekorder i høyt varelager.
Priser og produkter
Tåler du å justere prisene flere ganger eller går du over i minus? Ofte har de store aktørene større varelager som gir en lavere smertegrense for hvilke priser de kan strekke seg til, og da kan man fort bevege seg over i et terreng der det koster mer enn det smaker. Kan du ikke gå videre på pris, så vurderer andre initiativ som f.eks bonus eller gratis frakt for medlemmer!
Overordnet kjøreplan
Det kan være lurt å gjennomføre simuleringer av ulike tiltak for å håndtere situasjoner der ting ikke går som planlagt, slik at du og teamet ditt kan få en realistisk opplevelse av utfordringene dersom kampanjen ikke går som planlagt. Dersom kommunikasjonen ikke når som ønsket eller at konkurrenten et bedre tilbud, så har dere en god plan for hvilke tiltak som kan gjøres underveis. Dette er aktiviteter som bør være forankret på forhånd, slik at du som leder i din nettbutikk har mandatet til å iverksette salgsinitiativ ved behov.
-
Kommunikasjon og kanalbruk
Hvilken kanal skal du bruke og hvilke gir best effekt? Konkurransen om kundene er stor og det er derfor viktig å være tilstedeværende og top of mind når kunden skal jakte gode priser og produkter. Vi går ikke ned i strategiene per kanal, men vi ønsker å gi deg en pekepinn på hvilke betalte og organiske kanaler du kan ta i bruk. -
SEM og betalt markedsføring
Med Google Ads vil du være rett foran kunden i det de søker etter ditt produkt eller din tjeneste. Klikkprisen kan være dyr i perioder, men er også svært effektiv for å drive rask trafikk. Det kan være lurt å sette opp gode budsjetter med tydelige mål for deretter å justere etter det som gir gevinst! Har du i tillegg konverteringssporing satt opp, så er det enkelt å se ROAS og gevinst opp mot kostnad. Her må du bruke penger for å tjene penger!
Betalt markedsføring gjennom Meta med Facebook og Instagram er også gode plattformer om du vil markedsføre visuelle kampanjer. TikTok har også blusset opp gjennom årene, men her er en god mix av betalt og organisk markedsføring nøkkelen. -
SEO og organisk søk
Optimalisering og oppbygging av troverdighet og autoritet av landingssider i organiske søk tar ofte lang tid. Er ikke siden din høyt nok oppe i organiske søk, så fortvil ikke. Starter du optimaliseringen tidlig, så finnes det potensial for å nå høyere opp i søkeresultatene.. Det gjøres millioner av søk i perioden, så her vil du være! Ha kontroll på URL-ene dine og vær bevisst på hvor du vil lede trafikken. Ha f.eks /blackweek eller /cybermonday i URL-en så denne samsvarer med innholdet, dette gjør det også lettere å strukturere kampanjene opp mot respektiv landingsside.
Husk at du ikke bør slette URL-ene når du er ferdig med dem - hold dem oppdaterte og optimaliser dem allerede nå for neste år og du kommer til å hente en stor gevinst i å ha jobbet godt og lenge med dem. Les mer om SEO -
Live shopping
Live shopping er kommet for å bli, og er en engasjerende og spennende form for digitalt salg. Inviter en influencer til å prate om produktene dine og tiltrekk deg nye og eksisterende kunder. Ha giveaways, konkurranser og kom med overraskende tilbud. Skap engasjement som treffer! Instagram, Youtube og TikTok er fantastiske plattformer å gjøre dette på.
Gode landingssider og produktsider som er optimalisert for konvertering
Hittil har vi beskrevet priser, produkter og kanaler, men hva skal til for å kunne ta imot all trafikken og konvertere den? I forkant av en så viktig periode kan vi anbefale å gjøre en CRO-review av nettsiden. Grunnen til dette er for å A/B-teste, optimalisere og implementere løsninger på nettsiden som minsker friksjon og øker kundetilfredshet.
Noen elementer du kan sikrestille er:
- Riktige betalingsløsninger.
- Gode fraktalternativer med gode leveringsdatoer.
- Enkel navigasjon, filtrering og sortering.
- Inspirerende bilder som vekker interessen til kunden.
- Tydelige badges på pris og rabatt.
- Visning av riktig lagerstatus og størrelse.
- Trekke frem tydelige USP-er for merket.
- Gode reviews på produktnivå som sikrer social proof.
- Tilgjengelig og rask kundeservice i perioden.
Kundeservice
Når bestillingene strømmer inn er det viktig å ha et godt apparat i ryggen som tar hånd om alle spørsmålene fra kundene. Skap en god handleopplevelse og imøtekom kunden digitalt gjennom god kundeservice. Forbered dere på hvilke spørsmål som kommer inn og justere bemanningen deretter. Vær tilgjengelige på e-post og chat.
Glem ikke at spørsmålene som dukker opp i denne perioden er gull verdt for å utvikle tilbudene deres i neste runde. Et godt samarbeid med kundeservice i etterkant for å følge opp alle henvendelser kan skape enda bedre kampanjer for fremtiden!
Ser du etter en dyptgående guide til hvordan du kan optimalisere nettbutikken din for Black Friday kan du lese vår Black Friday SEO Guide.