I en bransje hvor kosten for trafikk stadig øker og konkurransen er høy, er det essensielt for E-Wheels å jobbe med CRO for å oppnå best mulig avkastning på investerte annonserings- og utviklingskroner, samt sikre en konkurransedyktig brukeropplevelse. Eksperimentering er en viktig del av vår digitale strategi for videre vekst
- Markus Søderlind, CIO i E-Wheels
Det første steget i CRO
Når man jobber med optimalisering for konverteringer, er det nødvendig å forstå hvordan en besøkende samhandler på nettstedet. Det er imidlertid ikke en eksakt vitenskap, så vi må observere.
Med hjelp fra verktøy som Google Analytics, Clarity, Brainsight, og Hotjar får man innsikt og data som kan gi et innblikk i hvordan besøkende tenker. Denne tanken omdannes til en hypotese, som er et flott ord for gjetning. Neste steg er å verifisere hypotesen, som man gjør gjennom eksperimentering.
Når man jobber med CRO, er det ofte små endringer som gir store resultater
Kjetil Ullsgård
Sammen med CRO-spesialist Cecilie Getz og et fast CRO-team har han fått løpende vurdere effekten av tiltak gjennom ulike hypoteser og eksperimenter for E-Wheels.
Her kan du se en steg-for-steg tilnærming for hvordan de gikk frem i denne prosessen.
Kort fortalt består prosessen av følgende punkter:
- Datainnsamling og analyse
- Utlede hypotese(r) basert på datagrunnlaget
- Prioritere med kunde hva som skal testes først
- Gjennomførbarhetstester med utvikler
- UX-designer tegner opp det nye designet
- CRO-person implementerer i eksperimenteringsverktøyet
- Avsluttende analyse og suksessvurdering av eksperimenter
Dette gjorde vi for E-Wheels
E-Wheels har en dynamisk nettside med mange elementer, og det er mye forskjellig informasjon man ønsker å synliggjøre, såvel som tilgjengeliggjøre. Utfordringen her lå i å forstå hva som potensielt kan gjøre handelen til de besøkende mer friksjonsfri og øke gjennomsnittlig handlekurv.
CRO strategi
Ivo benytter seg av velprøvde strategier og etablerte arbeidsrutiner for CRO. Strategien bygger på å sette datadrevne hypoteser til live for å bekrefte eller avkrefte de ved bruk av god data, i tillegg til samhandlingen mellom kunde, UX-designer, digital markedsfører og utvikler gjennom en grundig prosess, noe som tilfører betydelig verdi.
Analyse
Med en grundig kvantitativ og kvalitativ analyse identifiserte vi avgjørende funn som ga grunnlag for potensielt effektive A/B-tester og optimalisering av E-Wheels nettside. Gjennomføringen av enkle, men godt begrunnede hypoteser førte til betydelige resultater på kort tid. Samarbeidet mellom E-Wheels og Ivo har vært en suksess, og vi har gjennomført en rekke vinnende tester der resultatet blant annet er en betydelig økning i konverteringsraten og omsetning i testperioden.
A/B testing
Tiltakene som presterte best
Konklusjon
For E-Wheels fungerte disse hypotesene godt, men husk at det kan variere ut fra bl.a. kjøperdemografi og nettstedets utforming. Derfor er det viktig å gjøre gode analyser i forkant, da ikke alle eksperimenter er overførbare på tvers av kategorier og plattformer.
Et vellykket CRO-program inneholder en helhetlig tilnærming til faget der man starter med de lavest hengende fruktene og vokser i takt med “modenheten” man etterhvert skaffer seg – da vil strategier for personalisering og segmentering av eksperimenter kunne gi ytterligere økning i konverteringen også til ulike målgrupper.
Du kan lese mer om CRO her, eller ta kontakt for å diskutere hvordan du kan komme i gang med et skreddesydd CRO-program!