elektrisk sparkesykkel står parkert ved siden av en grønn bakgrunn med en laptop som viser produkter fra E-Wheels sin nettside

CRO ga stor økning i omsetning på 30 dager for E-wheels

Norges ledende nettbutikk for elsykkel og el sparkesykkel jobber kontinuerlig med nettstedets utforming for å gjøre handelen enklere for sine besøkende.

I en bransje hvor kosten for trafikk stadig øker og konkurransen er høy, er det essensielt for E-Wheels å jobbe med CRO for å oppnå best mulig avkastning på investerte annonserings- og utviklingskroner, samt sikre en konkurransedyktig brukeropplevelse. Eksperimentering er en viktig del av vår digitale strategi for videre vekst

Det første steget i CRO

Når man jobber med optimalisering for konverteringer, er det nødvendig å forstå hvordan en besøkende samhandler på nettstedet. Det er imidlertid ikke en eksakt vitenskap, så vi må observere.

Med hjelp fra verktøy som Google Analytics, Clarity, Brainsight, og Hotjar får man innsikt og data som kan gi et innblikk i hvordan besøkende tenker. Denne tanken omdannes til en hypotese, som er et flott ord for gjetning. Neste steg er å verifisere hypotesen, som man gjør gjennom eksperimentering.

Når man jobber med CRO, er det ofte små endringer som gir store resultater

Sammen med UX-designer og CRO-spesialist Cecilie Getz har han fått “leke seg” med ulike hypoteser og eksperimenter for E-Wheels.

Her kan du se en steg-for-steg tilnærming for hvordan de gikk frem i denne prosessen.

Kort fortalt består prosessen av følgende punkter:

  • Datainnsamling og analyse av CRO-fagpersoner
  • Utlede hypotese(r) basert på datagrunnlaget
  • Prioritere med kunde hva som skal testes først
  • Gjennomførbarhetstester med utvikler
  • UX-designer tegner opp det nye designet
  • CRO-person implementerer i eksperimenteringsverktøyet
  • Avsluttende analyse og suksessvurdering av eksperimenter

Dette gjorde vi for E-Wheels

E-Wheels har en dynamisk nettside med mange elementer, og det er mye forskjellig informasjon man ønsker å synliggjøre, såvel som tilgjengeliggjøre. Utfordringen her lå i å forstå hva som potensielt kan gjøre handelen til de besøkende mer friksjonsfri.

CRO strategi

Ivo benytter seg av velprøvde strategier og etablerte arbeidsrutiner for CRO. Strategien bygger på å sette datadrevne hypoteser til live for å bekrefte eller avkrefte de ved bruk av god data, i tillegg til samhandlingen mellom kunde, UX-designer, digital markedsfører og utvikler gjennom en grundig prosess, noe som tilfører betydelig verdi.

Analyse

Med en grundig kvantitativ og kvalitativ analyse identifiserte vi avgjørende funn som ga grunnlag for potensielt effektive A/B-tester og optimalisering av E-Wheels nettside. Gjennomføringen av enkle, men godt begrunnede hypoteser førte til betydelige resultater på kort tid. Samarbeidet mellom E-Wheels og IVO ble en suksess, og vi har gjennomført flere vellykkede tester der resultatet blant annet er en betydelig økning i konverteringsraten og flere hundretusen kroner i økt omsetning på bare 30 dager.

A/B testing

I den omfattende CRO-prosessen tar vi initiativet til å sette eksperimenter ut i praksis, der A/B-testing spiller en sentral rolle. Ved å sammenligne ulike versjoner av nettsiden evaluerer vi nøyaktig hvilke endringer som har størst positiv effekt på konverteringsraten og brukeropplevelsen. Dette gir oss innsikter som vi deretter bruker til å informere den videre optimaliseringsstrategien.

Tiltakene som presterte best

På produktsidene plasserte vi USP-er (Unique Selling Points) under add to cart og økte omsetningen med mer enn 500.000 kroner på bare en måned.
Skjermdump av sammenligninger fra E-Wheels sine produktsider som belyser hvilke endringer som er gjort for å optimalisere konvertering
På produktsidene la vi til et “quick cart icon” på produktkortene, som genererte 260 flere konverteringer.
Kampanjebanner på produktkort på E-Wheels nettsider
Et kampanjebanner i topp var en sikker vinner – banneret sikret en konvertering på 3,41% og ga 400.000,- mer i omsetning.
E-Wheels nettside med kampanjebanner på topp

Konklusjon

For E-Wheels fungerte disse hypotesene godt, men husk at det kan variere ut fra bl.a. kjøperdemografi og nettstedets utforming.

Derfor er det viktig å gjøre gode analyser i forkant, da ikke alle eksperimenter er replikerbare på tvers av platformer. Merk også at flere hypoteser som ble testet ikke presterte like godt som de vist ovenfor, og slik vil det alltid være.

Du kan lese mer om CRO her, eller ta kontakt for å dele dine utfordringer med oss!

Mockup som viser nettbutikken til Høie. Hvor vi har lagt en grønn banner rett under header for å lede kunder til salget.
A/B test for Høie: Kampanjebanner
Vi undersøkte effekten av å fremheve salg i en synlig banner for å forbedre kundeopplevelsen og øke konverteringen...
joachim_foredrag
Hvordan få kollegaene engasjert i data og innsikt
Få bedre resultater med ekspert Kjetils tips om datadrevet innsikt. Lær hvordan dynamiske dashboards,...